keskiviikko 9. lokakuuta 2013

Alkoholia....

Aah.. Kuningas alkoholi. Tuo jumalten ja viisauden juoma. Olen kuitenkin nähnyt sen huonommankin puolen siitä alkoholin käytöstä. On ollut työssäni aamuja, kun olen kaatanut asiakkaan tilaaman shotin tuoppiin ja hän on vielä pyytänyt siihen pillin, ettei läikähtele se liru sieltä tuopin pohjalta pöydälle kun kädet tärisee niin paljon. Olen joskus avannut aamulla baarin ja ensimmäiselle asiakkaalle hänen sisään tullessaan sanonut etten voi myydä enää.. Kerran jopa yksi vanhempi asiakas kuoli baarin oven kahvaan, kun kello oli vasta 08:55 ja baari aukeaa yhdeksältä.. Kaikkea mahdollista on tapahtunut. Olen vuosien aikana nähnyt ja kokenut oikeastaan kaiken mitä vain baareissa voi.

Olen myös ystävystynyt moniin asiakkaisiin ja katsonut heidän rappiollista juomistaan aina niihin viimeisiin hetkiin asti. Monen hautajaisissakin olen ollut. On ollut nuoria ja vanhoja. Se on joskus saanut minut ajattelemaan, että onko oikein juottaa ihmisille alkoholia ja nähdä se kaikki? Tiedän kuitenkin, tai siis olen vuosien saatossa oppinut, etten voi heitä auttaa. Menevät kuitenkin siihen viereiseen baariin ja juovat sen siellä jos eivät saa sitä minulta.

Alkoholi valitettavasti tuo monesti, noh.. ainakin meissä suomalaisissa suuren hölmöyden esiin. Suomalaisessa kännissähän on ne kolme vaihetta, jotka illan aikana tulee esiin: Ensimmäinen vaihe on se, kun olemme korvaamattomia ja tärkeimpiä ihmisiä tässä universumissa. Toinen vaihe taas on, ettei kukaan rakasta, kukaan ei kaipaa, tai tarvitse. Ja kolmannessa ollaankin jo sitten voitettu piirimestaruuksia jos jonkinmoisissa itsepuolustuslajeissa.. Yleensä nyrkkeilyssä.. Kyllä me olemme hölmöjä.

On sitä tullut itsekin hölmöiltyä, kun se kuningas alkoholi on ottanut kaikessa viisaudessaan otteeseensa. Esimerkiksi joskus juostu leppävaaran juna-asemalla katkarapu paljaana ilman rihman kiertämää, kun se absintti oli vaan niin perkeleen hyvää. ...ja päästy siitä hyvästä vielä lehteen. Joskus taas huudettu turun torilla nakkikioski jonossa viiden aikaan aamuyöstä, että kuka teist turkkulaisist haluu tapella.. Ja tori täynnä turkulaisia.. Hullua, mutta hengissä vielä.
Mitä olen oppinut? Noh.. Juodaan silloin, kun maistuu.. Ja hölmöillään, kun tuntuu.. Järjellä! :)

1 kommentti: